onsdag 20 mars 2013

Dimljus! Varför då?

Varför folk kör runt med dimljus i trafiken, har jag inte riktigt kläm på?
För de gör inte mycket nytta, utom att folk blir bländade när bilister väljer den OLAGLIGA kombinationen med både hel och halv ljus! Det är bara Irriterande som FAN!
Folk verkar på fullaste allvar tro att man har någon nytta av dimljusen när de susar landsvägen fram i 70, 90 110 km/h.

Bara för att illustrera hur långt dimljusen räcker, var jag ute i vinter rusket på en mörk landsväg och tog några bilder. ALLA BILDER är tagna med samma inställningar på kameran. Det enda som jag lämnade på AUTO var fokus. Bilderna är tagna med f/4, 1/10s ISO 800. Efterbehandling i Photoshop består av "smart skärpa" och pålagd text.

Mina dimljus. (Kan tyvärr inte stänga av 5W parkerings ljusen, som lyser ovanför dimljusen.)


Räcker så här långt!!

Mina halvljus.

Räcker så här långt.
Som synes räcker dimljusen ingenstans. 5-8 meter! Men i kombination med halvljuset. Bländar det mötande!
Det är allt annat än "tufft!" Men det blir ett irritations moment.

Sedan finns det "vettlösa individer" där ute som dessutom trimmar sina dimljus, med Xenon. Vilket resulterar i fem gånger mera ljus. Resultatet räcker ungefär två meter längre, men bländar mötande nått fruktansvärt.

Denna blogg är helt ny, så jag postar detta så länge. Kommer dock att utveckla detta första inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar